فروش بی واسطه نوار ابیاری قطره ای

نوار آبیاری قطره ای، نوار یا تیپی است که دارای دیواره ای نازک و باریک است که از آن برای آبیاری محصولات کشاورزی یا گلخانه ها استفاده می شود. روش آبیاری با استفاده از سیستم قطره ای نواری، نوعی آبیاری کم فشار و مداوم است که به صورت آهسته عمل آب دهی را انجام می دهد. این روش آبیاری مزایایی دارد که مهم ترین آن، مصرف کمتر آب و میزان هدر رفت پایین آب نسبت به سایر روش ها است. در سراسر کشور، فروش نوار ابیاری قطره ای به صورت حضوری و غیر حضوری در فروشگاه های معتبر، صورت می گیرد.

فروش بی واسطه نوار ابیاری قطره ای

معرفی کامل انواع نوار آبیاری

معرفی کامل انواع نوار آبیاری

برای اولین بار از نوار قطره ای تیپ، در ایالات متحده استفاده شد. جنس این نوار ها از پلی اتیلن است و طول آن چندین متر می باشد و به صورت خوابیده بر سطح زمین هستند. از نوارهای ضخیم تر در عمق خاک استفاده می شود و مدت زمان بیشتری استفاده می شوند و دائمی تر هستند. علاوه بر این ها به دلیل انعطاف پذیری این نوار ها، به راحتی می توان آن را جمع کرد و شکستگی یا مسدود شدن مسیر های عبور آب وجود ندارد.

نوار آبیاری قطره ای با توجه به نوع کارکرد آن به دو نوع تقسیم می شوند: نوار قطره ای آبیاری پلاک دار و درز دار. نوار قطره ای پلاک دار، از قطره چکان در آن استفاده می شود. مناسب ترین قطره چکان برای این نوع، قطره چکان های دبی ثابت است که در یک بازه‌ زمانی مشخص فشار آب ثابتی را از نوار خارج می‌کند. این نوع نواره دارای مزایایی می باشد، از جمله: طول عمر و دوام بیشتری نسبت به سایر انواع نوار ها دارند، یکواختی بهتر فرایند آبدهی، قابل استفاده بودن در زمین های شیب دار، حل مشکل باز شدن دوخت آن که به طور معمول در انواع درز دار رایج است و همچنین می توان پلاک های پی سی را روی آن نصب کرد که قابلیت خود شویندگی دارد باعث تنظیم آبدهی می شود. از لحاظ قطر و ضخامت هم، قطری حدود ۱۶ میلی متر و ضخامت حدود ۱۵۰ الی ۲۰۰ میکرون را دارا می باشند. و پلاک های موجود بر روی این نوار ها هم با فاصله ۱۰ سانتی متر تا یک متر از هم قرار دارند.

نوار آبیاری قطره ای درز دار: در این نوار ها مانند نوار های پلاک دار، قطره چکان وجود ندارد به جای آن یک مسیر زیپ مانند یا زیگ زاگی در کناره های نوار وجود دارد که باعث شکستن فشار آب می شود که قطرات آب از داخل درز ها به بیرون خارج می شود و به پای گیاه می رسد. نوار های درز دار نوع دیگری هم دارند که به آن درز وسط می گویند که به جای داشتن روزنه در کنار، روزنه ها روی نوار قرار می گیرند. نوار های درز دار قطری حدود ۱۶ ونیم میلی متر دارند که روزنه ها با فاصله ۱۰، ۲۰ و ۳۰ سانتی متری از هم قرار دارند و ضخامت نوار هم ۱۷۵ میکرون می باشد.

سیستم آبیاری تیپ که در نوار های آبیاری استفاده می شود شامل یک ایستگاه پمپاز، تعدادی لوله اصلی و فرعی و شیر فلکه است. برای آبدهی مناسب نوار ها، باید فشار کاری معمول حدود ۱ بار باشد که این فشار توسط ایستگاه پمپاژ تامین می شود. ایستگاه پمپاز علاوه بر تامین فشار آب لازم برای گردش در سطح زمین، وظیفه جلوگیری از ورود ذرات ریز و معلق به داخل نوار ها را بر عهده دارد تا مانع مسدود شدن آن شود.

از نوارهای تیپ آبیاری قطره ای برای آبیاری گیاهانی که به صورت ردیفی کشت می شوند و نیازمند آب فراوان و مداوم هستند، استفاده می شود. که با توجه به نامنظم بودن بارش باران، استفاده از سیستم آبیاری قطره ای نیاز است. انواع گیاهانی که با استفاده از سیستم نوار های آبیاری قطره ای، آبیاری می شوند، شامل: سبزی جات و صیفی جات مثل: هندوانه، سیب زمینی، پیاز، گوجه فرنگی و … غلات مثل: گندم و جو، گیاهان صنعتی مثل: نیشکر، پنبه، چغندر و … حبوبات مثل: نخود و عدس و همچنین در گلخانه ها برای گل کاری و ایجاد فضای سبز.

مشخصات نوارهای آبیاری مرغوب

نوار های آبیاری مرغوب که عمدتا برای‌ مصارف کشاورزی استفاده می‌شوند و به آن ها نوار قطره ای کشاورزی هم‌ گفته می شود، دارای یکسری ویژگی ها هستند از جمله این که: این نوار ها دارای ضخامت های مختلف و‌ همچین فواصل استاندارد بین قطره چکان یا درز ها، هستند. اما به‌ طور میانگین ضخامتی حدود ۱۷۵ الی‌ ۲۰۰ میکرون و فاصله بین‌ روزنه یا پلاک حدود ۲۰ سانتی متر‌ می باشد. البته فواصل ۱۰ الی ۳۰ وجود دارد که بستگی به‌ متراژ نوار آبیاری دارد.

از‌ دیگر مشخصات نوار های آبیاری استاندارد، میزان آبدهی آن ها است که به‌ ازای هر‌ ثانیه، ۱ الی ۳ لیتر آبدهی می‌ کنند که در‌ این مورد فاصله درز و‌ پلاک ها تعیین کننده است، بطوی که هر چقدر این فاصله بیشتر‌ باشد آبدهی هم بیشتر‌ خواهد شد. جنس نوار های آبیاری هم‌ از‌ پلی اتیلن نرم و انعطاف پذیر‌ است که باعث مقاومت‌ در برابر اشعه UV، حرارت، فرسایش و فشار است.

نوار های آبیاری را می توان با اتصالات متوعی به شبکه آبیاری متصل کرد. که نصب راحتی دارد و می توان آن را در‌کوتاه ترین زمان و با حداقل امکانات نصب‌ کرد. همچنین به دلیل ساختار و جنس نوار ها می توان به راحتی آن را جمع و یا جابجا کرد.

آنچه باید از نوارهای قطره ای بدانیم

آنچه باید از نوارهای قطره ای بدانیم

در عمده نوار های آبیاری مرغوب برای بهبود کیفیت آبرسانی و همچنین یکنواخت بودن آن از سیستم فیلتراسیون استفاده می کنند. به این صورت که فیلتر های مخصوصی را در نوار ها تعبیه می کنند از گرفتگی نوار با ذرات کوچک جلوگیری کند و مسیر آب با مانع روبرو نشود. انتخاب فیلتراسیون مناسب مطابق با شرایط و موقعیت هر مزرعه باید متفاوت باشد بر اساس کیفیت آب آبیاری و با نظر طراح سیستم آبیاری انجام می شود.

در بعضی موارد به علت استفاده طولانی مدت از نوار های آبیاری، ممکن است شاهد گرفتگی در داخل نوار ها باشیم که از مهم ترین دلایل آن می تواند املاح و شوری آب، ریوب مواد معلق و ریز در داخل نوار ها و با مکش معکوس و ورود گل و لای و مسدود شدن راه نوار ها باشد.

البته باید به این نکته توجه کنیم که در آبیاری قطره ای خانگی با استفاده از آب آشامیدنی، نیاز به استفاده از سیستم فیلتراسیون نمی باشد. با این حال، بسیاری از تولید کنندگان نوار های آبیاری، در صورتی محصول خود را ضمانت می کنند که دارای فیلتراسیون باشد.

در خصوص نصب و نگهداری نوار های آبیاری رعایت یکسری رعایت الزامی است: با توجه به حساسیت کمتر نوار های آبیاری در مقایسه با لوله های قطره چکان و ضخامت آن ها، لذا نباید این نوار ها را روی زمین کشاند. همچنین وقتی آب در داخل لوله ها است نباید آن ها را کشید یا جابجا کرد چرا که این کار‌ باعث پارگی نوار ها و آسیب به آن ها می شود. همیشه و به طور دوره ای و منظم باید فشار پشت قطره چکان اندازه گیری شود زیرا نوارهای آبیاری به دلیل دیواره نازک، نمی توانند فشاری بیشتر از حد معمول را تحمل کنند. هنگام استفاده از کود و‌ سموم شیمیایی که این مواد را با آب آبیاری ترکیب می کنند، باید توجه داشت که سیستم فشار کافی را داشته باشد.

اهمیت استفاده از انواع نوار در کشاورزی

با افزایش و گسترش اراضی کشاورزی در تمام مناطق و نیاز مبرم به صرفه جویی در‌ مصرف آب، استفاده از نوار های آبیاری بهترین گزینه می‌ باشد. زیرا هدر رفت آب در این‌ نوار ها حدود ده درصد است و در مقایسه با سایر تجهیزات آبیاری، کمترین هدر رفت را دارد و کاملا به صرفه تر‌ می‌ باشد.

مهم ترین دلایلی هم که باعث استفاده از نوار های آبیاری در کشاورزی شده است را می توان این موارد دانست: طول نوار ها که معمولا تا ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر هم می رسد، میزان تحمل فشار و عوامل تنش زای بیرونی به دلیل جنس و خصوصیات آن، سیستم آبیاری یکنواخت و مداوم که تمام قسمت های مورد نیاز را آبرسانی می کند، فاصله بین سوراخ ها که در طول های مختلف، فواصل مختلفی هم می تواند داشته باشد.

در زمین های کشاورزی اساسی ترین مشکل، بحث فرسایش خاک و از بین رفتن مواد معدنی خاک به دنبال آبیاری است که این مشکل در آبیاری به وسیله نوار های آبیاری تا حدودی بر طرف شده است چرا که سیستم آبرسانی در‌ این لوله ها آهسته و‌ مداوم بوده و با فشار یکنواخت می باشد که هم باعث آبدهی مناسب به گیاهان می شود و‌ هم حاصل خیز بودن خاک را حفظ می‌ کند.

البته باید توجه داشت که استفاده از نوار های تیپ در آبیاری قطره ای موانعی هم دارد از جمله اینکه این نوار ها فقط برای گیاهانی که کشت ردیفی دارند استفاده می شود و طبیعتا در انواع کشت های دیگر قابل استفاده نخواهد بود. در گیاهانی هم که الگوی رشد نا منظمی دارند، استفاده از نوار نمی تواند کاربردی باشد. همچنین در باغات و برای آبیاری درختان به هیچ وجه نمی توان به سیستم آبیاری قطره ای اکتفا کرد.

خرید مستقیم نوار ابیاری قطره ای

خرید مستقیم نوار ابیاری قطره ای مراکز بسیاری در سراسر کشور وجود دارد که کلیه تجهیزات آبیاری و همین طور نوار های تیپ را به صورت عمده عرضه می کنند که می توان به صورت حضوری نوار تیپ دلخواه را خریداری نمود. همچنین فروشگاه های اینترنتی عرضه کننده نوار تیپ ها برای آبیاری قطره ای به صورت گسترده راه اندازه شده است که با ورود به سایت این فروشگاه ها می توان محصول مورد نظر را با مناسب ترین قیمت خریداری نمود.

با توجه به این که فروشگاه های معتبر عرضه کننده نوار های آبیاری به صورت قطره ای، مستقیما محصولات را از تولید کننده به بازار عرضه می کنند، بنابراین می توان با قیمت واقعی آن ها را خریداری کرد و در این مورد هم دست دلالان و سود جویان کوتاه شده است.

مراکز توزیع نوار ابیاری قطره ای

مراکز عمده ای در سطح کشور وجود دارد که تمام انواع نوار تیپ های آبیاری را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت تولید و عرضه می کند. در این بین کارخانجات تولید تجهیزات آبیاری شیراز با عرضه محصولات نوار قطره ای شیراز یکی از عرضه کننده های اصلی نوار های آبیاری می باشد که با بروز ترین تجهیزات، نوار های با کیفیت و مناسبی به بازارهای فروش عرضه می کند و شامل صد ها مرکز فروش در شهر شیراز می باشد. در اصفهان هم نوار های آبیاری تحت عنوان نوار قطره ای اصفهان تولید می شود و به محصولات تولیدی آن ها نوار تیپ تی اف پی گفته می شود و این نوع نوار ها خصوصیاتی دارند از جمله: دارای فاصله درز های مناسب از ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر، طول هر رول از نوار ها تا بیش از هزار متر هم می رسد، دارای ضخامت استاندارد و همچنین فشار کاری نوار تی اف پی ۱ بار می باشد. همچنین نوار قطره ای پی وی سی در اصفهان نیز با عرضه محصولات با کیفیت فعالیت دارد که شامل تمام تجهیزات آبیاری و انواع لوله ها می شود.

تمامی این‌ مراکز به صورت مستقیم این نوار های قطره ای را از تولید کننده دریافت می کنند و با قیمت مناسب در اختیار متقاضیان قرار می دهند. از آنجایی که کشاورزان معمولا نواری های آبیاری را به صورت عمده خریداری می کنند، مراکز عرضه این‌ محصولات هم نوار های ابیاری مختلف در اندازه های متفاوت را به بازار وارد می کنند.

صادرکنندگان نوار ابیاری قطره ای

صادرکنندگان نوار ابیاری قطره ای صادرات نوار های تیپ به‌ کشور های مجاور باعث شده که روند تولید و عرضه محصولات آبیاری با کیفیت رونق بسیاری پیدا کند. و به خاظر راحتی و نتیجه مطلوبی که از آن ها به دست می‌ آید، تولید کنندگان را مشتاق کرده است تا محصولات درجه یک را عرضه کنند. برای صادرات نوار های ابیاری قطره ای باید به سایت های صادرات و‌ عرضه این محصولات مراجعه کرد یا به‌ صورت حضوری با ارائه محصولات مرغوب اقدام به عرضه نوار های تولیدی کرد.

کشور های مجاور با توجه به منطقه جغرافیایی آن ها که جز مماطق کم‌ باران و‌ نیمه خشک‌ به حساب می آیند، برای تولید محصولات گیاهی خود مجبور به استفاده از نوار های آبیاری قطره ای هستند. و همین امر باعث شده تا تولید کنندگان داخلی محصول بیشتر و بهتری تولید کنند و در بازار های بین المللی شناخته شوند. البته مهم ترین بحث در زمینه صادرات کیفیت و‌ تنوع محصولات می باشد که محصولات داخلی کیفیت لازم و‌قیمت مناسب را دارند و به عنوان محصولی تجاری تلقی می شود که به ورود ارز به داخل کشور کمک می کند.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما